Kryzys w komunikacji interpersonalnej

Kryzys w komunikacji interpersonalnej

Nie da się ukryć, że język jest podstawą naszej komunikacji z drugim człowiekiem, aczkolwiek również istotny jest także niewerbalny przekaz. Mimika oraz gestykulacja stają się szczególnie istotne, gdy rządzą nami emocje i chcemy coś szczególnie ważnego przekazać swojemu odbiorcy. Niestety, w dobie naszych czasów komunikacja wygląda już nieco inaczej, chociaż wciąż podstawą jest tutaj język. Coraz częściej jest to jednak język pisany, który dochodzi do odbiorcy za pomocą wirtualnej przestrzeni. Potwierdzeniem tej tezy jest coraz większa popularność komunikatorów internetowych, z których chętnie korzystają młodzi ludzie. Niestety, dla niektórych z nich to właśnie internetowa komunikacja stanowi podstawę, i właśnie na tym polega kryzys współczesnej komunikacji interpersonalnej. Ta kwestia jest szeroko omawiana także na studiach, szczególnie na studiach filologicznych, gdzie bardzo ważne jest zbadanie poszczególnych funkcji naszego języka. Niestety, wciąż nie każdy zdaje sobie sprawę z istoty tej sytuacji, przekładając wirtualną rozmowę nad jej realną alternatywę, którą możemy odbyć w cztery oczy. Warto zatem nieco dogłębniej zastanowić się nad tą kwestią, dzięki czemu na pewno sami dojdziemy do wniosku, że wirtualna forma komunikacji jest o wiele płytsza. Nie można jednak wskazywać wyłącznie samych wad tej formy porozumiewania się z drugim człowiekiem. Czasami internetowe komunikatory stają się bardzo przydatne, chociażby wtedy, gdy chcemy jak najszybciej dotrzeć do odbiorcy, który znajduje się na drugim końcu naszego kraju. Niewątpliwie pod tym kątem Internet jest niezastąpiony, z czym zgodzą się nawet jego przeciwnicy. Jak widać, każda forma komunikacji ma swoje zalety, jednakże nie można ograniczać się wyłącznie do wirtualnego kontaktu. Bezpośrednia relacja z drugim człowiekiem jest dla nas najbardziej wartościowa.

Comments are closed.